tisdag 5 april 2016

En halv väst

Oj då. Det har varit en lång bloggpaus. Det går ju inte alltid som på Strömsö, som ni förstår. Här ska ni få ett exempel på det: Nu på helgen firade vi födelsedag här i huset. Jag bestämde mig väl stort sett så fort jag fick veta att det var en pojke jag väntade, att jag skulle stickade matchande tröja/väst åt gubbarna mina, och tänkte att om jag börjar när mammaledigheten börjar ska det nog gå klart till makens födelsedag. I början av mammaledigheten stickade jag nog mycket, men jag har ju stickat i smyg, det blir inte mycket trots allt - det finns ju annat som ska göras. Och nu när Filip är här, så finns det ännu mera som ska göras... ;) 

Min plan ändrades hela tiden. 
Plan A: Väst åt J, tröja åt F i matchande mönster (inte lika, men så fina).
Plan B: Väst åt J.
Plan C: Framstycket klart åt J.
Plan D: 90 % av framstycket klart åt J. ;)

Det här är det andra större plagget jag stickat åt mannen min. Då var det också en födelsedagspresent, och även då var det tur att jag inte sa vilken födelsedag minns jag, trots att jag inte ens stickade i smyg då.... Här ser ni den tröjan, riktigt från begynnelsen av min stick-karriär. :) (Även där kan de för övrigt matcha varandra snart, för mamma har stickat lika tröja åt min pappa och min bror när han var liten! Han får säkert låna den tröjan....)

Nog blir det bra bara det blir färdigt. :) Jag tänker det är mera minnesvärt så här i alla fall. Första födelsedagen som Filip sjöng för honom (högt och passionerat, även om vi kanske inte urskiljde några ord....), och så denna halva väst i present. :) Jag tror absolut det var okej - han föredrar säkert att jag tar hand om sonen. 

Och sonen ska få sin matchande tröja i sinom tid. Eventuellt i en storlek större än jag tänkte från början. Han växer ju så det knakar! Så de två projekten, +  min woolspire-bolero prioriteras för tillfället. Jag har bara ett projekt först - som jag tror kan bli färdigt idag (beroende på hur dagssömnen går bl.a.). 

Kaka skall det också vara förstås. Eller paj blev det i det här fallet; en citronmarängpaj närmare bestämt. Fräscht och gott! Vill ni också laga hittar ni motsvarande recept här

Inga kommentarer: