fredag 22 april 2016

Fira fira fira

Vi har haft mycket att fira på sistone! Och mellan det, och flunssan hela familjen haft i olika grader och turer (har, inte haft - men det börjar lätta), har det inte blivit av att blogga något. Men nu ska ni få se på smaskigheter! :)

Förra fredagen firade vi min namnsdag med apelsinmuffins. Blommor hade jag fått också. Mera än det behövs ju inte - det var en bra dag! :)

Dagen efter (lördag) firade styvbror namnsdag (som firades i formen av ett textmeddelande, men dock), dagen efter det (söndag) firade brorsonen namnsdag enligt svenska kalendern (i Sverige som han ju bor...) och vår lillpys blev en storpys på hela två månader! Mera muffins mera muffins - denna gång bananmuffins med chokladglasyr. Den noggranna ser också var månadsdagsbarnet befinner sig medan mamma kalasar. :D

Dagen efter det, dvs i måndags, fortsatte vi med namnsdagsfirandet (vi har ju tre namn på man i den här familjen, så det blir att fira!) - då firade både far och son att det var Valdemar! Jag hade ännu en orsak att baka, skickade ut sonen att sova som ni ser, och själv drack jag saft och åt strösselkex. Färggranna och fina. Receptet till dessa pigga färggranna och goda kex är nytt, och det ska jag dela med mig av:

Strösselkex

100 g smör
2 dl socker
1 äggula
2½ dl vetemjöl
½ tsk bakpulver
1 nypa salt
2 tsk vaniljsocker
+ strössel

175o, 10-12 minuter

Vispa smör och rumsvarmt socker. Rör ned äggulan följt av de torra ingredienserna. Rulla smeten till två rullar, ca 3 cm i diameter, täck med plast och låt stå svalt minst ca en timme. Skär sedan rullarna i ca 1 cm tjocka skivor, platta till något och strö över strössel. Grädda.


...jag måste väl visa att jag äter faktiskt mat också, inte bara sött. Detta serverades jag på min namnsdag, om jag inte missminner mig: Nuggets! Kycklingen är panerade på Jamie Oliver -vis; utan att följa ett direkt recept, bara enligt minne vad han sagt i tv. Istället för att doppa i ägg följt av ströbröd, är de doppade i en smet gjord av vetemjöl och vatten, följt av ströbröd. Jag har inga mått på vetemjöls-smeten, men konsistensen ska vara rinnig, men klistrig, om ni förstår vad jag menar. :) Krispigt och gott blev det! Serverat med klyftpotatis, lökringar (panerade på samma sätt) och majonnäs. Majonnäsen var blandad med gräddfil och därför väldigt fräsch och god - rekommenderar!

Inga kommentarer: