fredag 8 april 2016

Paprikapaj m.m.

Jag har ju nämnt min köksalmanck. Den både har - och inte har - blivit flitigt använd. Jag gör flitigt anteckningar, men har inte varit så imponerad av majoriteten av recepten. Men nu dök det äntligen upp ett inspirerande recept igen: Paprikapaj.

Paprikapaj

Fyllning:
3 paprikor i olika färger
½ purjolök
1 rödlök
200 g färskost (t.ex. paprika eller pepparsmak)
(vitlök enligt smak)

2 ägg
1 dl riven ost
1 dl grädde

200o, ca 25 minuter

Stek de strimlade grönsakerna mjuka i olja och rör ner färskosten. Lägg sedan blandningen i ett förgräddat pajskal. Blanda ägg, ost och grädde och häll över, grädda. 

Jag kan passa på att visa lite mera inspiration från mitt kök när jag en gång håller på. Som ersättning för min långa bloggpaus. ;)

Det verkar kanske konstigt på ett sätt med vispad grädde och banan i en varmrätt, men i flygande Jakob funkar det! Det var länge sen sist, men gott var det! Ni kan pröva det här receptet, men jag brukar skippa jordnötterna i min version (och sätta med ketchup förutom chilisås med grädden).
 
Vi inspirerades av Morbergs recept på kalops, följ länken så kan ni också göra det. :)
Det var väldigt gott även det! :)
 
 Chokladbakelser med nutella. Här får ni dessutom se en smygtitt på min woolspire-bolero. Jag kan också berätta att det faktiskt är ett tag sen jag gjorde de här, närmare bestämt dagen innan jag kände av att Filip var på väg. Bra med mäktiga bakelser - då behövde jag minsann energi...

 

Inga kommentarer: