söndag 3 juli 2016

E' d' här d' e' party?

Denna vecka har vi varit festprissar. Vi har varit på hela två stycken överraskningsfester, och, vill man vara petig har jag faktiskt dessutom firat två stycken namnsdagar. Möjligtvis mera om det senare - ni vet ju att jag alltid "firar" namnsdag, men först - överraskningsfesterna:

Den första av festerna var en babyshower. Jag fick igen äran att göra tårta, och inspirerades av den här tårtan, men som ni ser i en flickigare variant. Efter lite goda råd av "min kakexpert" så förberedde jag mig i god tid - ack så nödvändigt då man har en liten pys hemma. Så en av hans tupplurar förberedde jag dekorationerna i sockermassa (de kan göras i hur god tid som helst sa min expert - bl.a. färgade jag sockermassa för att få olika nyanser av rosa), som tog sin lilla tid trots allt. En annan tupplur bakade jag kakbotten (dagen innan) och under en tredje  (samma dag som festen) satte jag allt på plats; fyllde med jordgubbssylt och grädde, gjorde smörkräm att täcka in kakan innan jag täckte in med sockermassa. Visst går det bra att baka även mera krävande kakor, bara man planerar!

Jag är rätt nöjd med resultatet! Tycker jag fick till en hel del detaljer, och visst ser man vad tanken är. :) Tidigare har jag gjort den här magkakan åt samma person då baby nr 1 var på väg, och den här spetskakan med fötter gjorde jag till en annan kompis babyshower. HÄR ser ni övriga kakdekorationer jag gjort. 

Presenter hör ju också en shower till. Jag har naturligtvis handarbetat som vanligt, och jag tycker att hättor är så söta på små babyn. Mönstret till denna babyhätta kommer från Kotiliesi käsityö 9/2015. Jag stickade med kotikulta sukkalanka

Jag stickade också dessa supersöta Mary Janes. Jag har lärt mig, nu med egen baby, att tofflor också bör vara praktiska. Björntofflorna jag virkade åt Filip var verkligen inte menade att använda, tydligen, bara att titta på (men det förstod jag ju inte då). Dessa hoppas jag kommer till mycket användning också. Mönstret (på engelska) går att ladda ner gratis via ravelry

Filip är en van festprisse nu, som tar pappas (tomma plast-)glas om han lämnar det oövervakat. ;) Nöjd har han varit på alla festligheter - bärsjal är verkligen super att ha!
Detta foto är från den andra festen; en överrasknings-PANGsionärsfest. Styvfar, som skålar här på bilden (med mamma, Filip och mig) har blivit pensionär! Till den festen hade jag inte förberett så mycket, trots att den också varit länge planerat. Jag gjorde en tomatsalsa, så for vi, satte oss ner och och skrattade tillsammans hela kvällen. Med på festen var förstås också styvsyskonen - och min bror råkade vara i landet! En väldigt kul kväll!


Inga kommentarer: