lördag 2 juli 2016

Sommarstund 2

Precis som förra sommaren, så tycks jag vara ivrig med att sy. Ifjol var det kjolar som gällde; jag sydde faktiskt fem stycken: en röd-vit prickig med fickor, en rutig klockkjol med frill av gamla gardiner med gummibandsmidja, en  mera figurnära skottdagskjol, en brunblommig lång kjol med gummibandsmidja och en blå klockkjol (som aldrig är använd och fotograderad - tygvalet var kanske lite speciellt ändå....). 

I sommar har jag hittills sytt två par byxor åt Filip (de gula och de amerikanska), ett par byxor åt mig,  en omlottklänning och tre blusar/jackor. Temat nu är bekvämlighet, också när jag ammar / har Filip med och att ta till vara på tyg jag har hemma. Jag har inte visat en enda av blusarna/jackorna ännu, så ni har blogginlägg att se fram emot med andra ord. De har framställts i ganska rask takt...

För det är bara att konstatera, det finns helt enkelt inte kläder som är snygga, bekväma och varierande för ändamålet att amma eller när man är gravid. Men då man ammar finns det många "vanliga" kläder som funkar bra, bara man tänker till lite. Blusar/jumprar med knäppning, omlottklänningar/ -jumprar osv. För jag vill inte vara tråkigt klädd i mörka trista kläder medan jag ammar - det skall ju vara en positiv tid! Men livet är ju inte svårare än man gör det. Tur jag både kan använda huvudet - och sy!

Som sagt har jag försökt använda tyg jag har hemma... Det blev tyg över av min brunblommiga långa kjol, tyg som inte egentligen skulle räckt till en sådan topp som jag sydde, men då jag sydde framstyckena i två delar styck istället för en, och avslutade med brunt sidenband istället för mera tyg - då fick jag till det. 

Här har ni resultatet:

Praktiska kläder för en ammande mamma en het sommardag som denna. Jag har ett "spagettibandslinne" från lindex under, men känns "naket" med bara den, med en blus till känner jag mig klädd, och med en omlottblus med sådant här snitt är det lätt att amma utan att öppna /snöra upp något.

Hatten är ny, mamma fyndade den åt mig på Ingå-dagen idag. Jag är så tacksam - den är lätt och sval och ger skugga. Jag är ju så fruktansvärt känslig för solen, men tack vare att Filip sover ute kan jag inte gömma mig inne hela dagen. 

Mönster ur Suuri Käsityö 6/92 (loppisfynd - i samma "mapp" hittade mönster till min mammakjol). 
Faktum är att jag först inte var så nöjd med den här jumpern, tyckte snörningen blev klumpig, speciellt i ryggen - men nu tycker jag det ser bra ut plötsligt. Frågan är om jag ska vara nöjd till slut, eller om det bara var en skicklig fotograf (brorsan är på besök - tack Kristian!)...? Jag tänker väl att jag är nöjd, som sagt, jag använde bara lite resttyg jag hade hemma. :)

Blusen kan förstås användas som en del av en tvådelad-klänning ihop med kjolen, som här, eller separat. Märkte för övrigt att kjolen fotade jag för nästan exakt ett år sedan. Lite kul. Livet ändras...

**uppdatering 3.7.2016 kl 16:43**

Glömde ju sätta med den här bilden! Inte så viktigt kanske... Men ändå.

Inga kommentarer: