söndag 28 augusti 2016

Därför!

Behöver man en anledning att laga en stor tårta hemma för sig själva, eller får man laga annars bara? Jag är annars rätt bra på att hitta på anledningar:

1) Vi fick lite jordgubbar (styvsyster gifte sig ju med jordgubbsbonde) och frysen var full
2) Jag hade en gräsänks-kväll (är det fortfarande det, när jag inte är ensam hemma utan jag har sällskap av min lilleman?) och kunde ju njuta av något gott med maken innan han for
3) Lillpysen har lite flunssa, han behöver säkert få i sig jordgubbsvitaminer i mjölken
4) Jag har inte gjort den här tårtan på länge, jag behövde veta om den platsade i min ultimata kokbok (det gör den!)

....behövs det mera.....?
Sagt och gjort:

Här har ni härligheten: Jordgubbs-glasstårta! Lika gott som det ser ut, jag lovar! Receptet? Javisst:

Jordgubbs-glasskaka

Bottnen:
3 äggvitor
1½ dl florsocker
200 g mandelmassa
100 g hackad mörk choklad

Fyllning:
3 gelatinblad
3 äggulor
1 dl florsocker
100 g vit choklad
2½ dl kvarg (/ 200 g färskost)
2 tsk vaniljsocker
3 dl vispgrädde
Ca ½ l färska jordgubbar / 250 g frysta

Garnering:
jordgubbar

150o, 40-50 minuter på nedersta falsen

Klä en kakform med löstagbar botten, ca 24 cm i diameter med bakplåtspapper. Vispa äggvitorna till hårt skum. Vänd ner florsocker och vispa tills massan är blank och tjock. Riv mandelmassan på grova sidan av rivjärnet och vänd ner tillsammans med hackad choklad. (Det är enklare att riva om mandelmassan är kall.) Bred ut smeten i formen och grädda. Låt sedan bottnen kallna.
Lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten 5 minuter. Vispa äggulor och socker pösigt. Smält chokladen i ångbad. Blanda med kvarg. Vispa grädden till hårt skum. Lyft gelatinbladen och smält dem i hett vatten. Rör ner grädden och gelatinbladen i chokladsmeten. Nu är allt blandat utom jordgubbarna. Häll ungefär ¾ av smeten i formen. Mixa jordgubbarna i en mixer eller matberedaren och rör ner dem i resten av smeten. Bred den över och mönstra. Ställ formen övertäckt i frysen i minst 6 timmar. Ta fram den ca 30 minuter före servering.


... ... ...


Lade ni märke till den nya kryddhyllan? Bra, det var meningen! Men ifall inte så får ni en närmare bild.

Jag har annat innehåll i några av lådorna än vad texten anger. Risgryn och kaffe är inte flitigt använt hos oss, mjöl används så mycket att jag tycker lådan är för liten t.ex. Men jag har istället satt i skorpmjöl, maizena och fullkornsmanna. Det blir nog bra det här! 
Visst är den fin, kryddhyllan? Den är nyligen återfunnen, upppiffad och upphängd. Den har varit makens farmors, och är bara så fin!! Praktisk är den ju också, den har lett till lite skåp-upppiffning och omorganisering i köket också då jag fått tömma lite burkar här och där. Jag övervägde faktiskt fota mina köksskåp med fin hyllspets och många fina plåtburkar, men det gör sig inte lika bra på foto som i verkligheten, och såå intresserade är ni kanske inte? Men det är fint och organiserat där också, och jag är så ivrig att pyssla i köket!

På hyllan ser ni ett litet kryddset (salt, olja, tandpetare osv att ta till bordet) som varit min mommos. Mommos kryddset på Js farmors kryddhylla. Hur perfekt är inte det? Med på hyllan finns en skål med Filips majskrokar, och under hänger hans flitigt använda (och därför inte längre så fina) haklappar (mat är ju så gott), perfekt det också. ...och ett studsande bi i fönstret (en bra sort, som inte sticks men som man kan smaka lite på) att titta på om gröten dröjer....

På tal om gröt, låter som någon här hemma är hungrig!

Ha en bra dag! :) Det har vi tänkt ha :)

Inga kommentarer: