onsdag 24 augusti 2016

Jag sportar bomull

Äntligen!
I februari, f.F. (före Filip), berättade jag om mitt lilla samarbete med Woolspire, att jag skulle få lite garn till förfogande för att pröva på deras sortiment och webb-butik. Tur att jag insåg från början att det är ett kul projekt, men att jag inte vet hur tidtabellen ser ut då Filip kommer - han har ju minsann ändrat på saker och ting. Men den som väntar på något gott, heter det ju. Den har varit klar en tid, ni fick ju en förhandstitt redan här

Så har livet kommit emellan också i sommar. Jag har ju, som ni märkt, också fått ta paus i Fruntimmersockan - har knappt kommit längre än. Jag har berättat om babyshower och pensionärsfest, dop, födelsedag och bröllop - nu har vi dessutom varit på begravning i sommar. Men också på begravningen finns det ljusa minnen att tänka tillbaka på. Så går livet vidare för oss andra, medan farfar får vila...

Det betyder också att min bror "proffs"-fotografen med familj kom på ett extra besök, så jag passade på att be honom fotografera resultatet av garnsamarbetet:

Vacker omgivning vi har här, annat kan man inte säga.

...och det syns inte jätte bra, men har prövat på en ny frisyr! Det är en vattenfallsfläta, som sedan flätas  in i en "vanlig" bottenfläta och så gör jag en knut av det. Jag trodde inte att jag kunde göra det själv, då jag fick en sådan senast jag klippte mig, men skam är den som ger sig. Övning ger färdighet, inte var det så svårt sist och slutligen. 

Jag är så nöjd med min kreation, min egenhändigt designade bolero! Jag hade några mönster som inspiration, men jag gjorde så många ändringar för att det skulle passa mig och garnet, så det blev nog något helt eget till slut. Vill ni att jag skriver ner mönstret? Resultatet är en enkel moss-stickad bolero med virkad vågkant, kan man säga. Jag vill sällan ha bara armar, men det har ju varit en varm sommar, så en kort bolero i bomullsgarn är ju perfekt! Färgkombinationen är för mig lite djärv, men kontrasten gör att färgerna blir extra vackra tycker jag. 

Jag gillar hur det blå lyser upp tillsammans med det lila. Och hur färgkombinationen gör det lätt att matcha med olika kläder. Knappen jag hittade på medeltidamarknaden i Snappertuna passar perfekt. 

Jag stickade alltså i Gjestal Bomull Sport, garn från Woolspire. Jag kan glatt rekommendera så väl garn som webbsida; garnet var drygt och lätt att sticka med, resultatet är vackert. Leveransen av garnet var betydligt snabbare än det tog att sticka (säger ju iofs inte mycket, men ni förstår), garnet är prisvärt, det var lätt att hitta på webben, ja, jag skrev ju mera i det tidigare inlägget. Jag valde för övrigt det här garnet dels för att det skulle gå lätt att tvätta (förutom ett skönt vackert sommargarn). Man vet aldrig när man blir nerspydd nu för tiden...... Jag har inte testat det ännu, men det torde gå bra tom i 60 grader enligt tvättlappen, så jag kan använda den när som helst. :) All sådan information var för övrigt tydlig att hitta på woolspires sida!

Mitt beställda garn gick ganska jämt åt, dvs 5 + 1 nystan. Det blev pytte lite över, men jag har faktiskt kommit på användning också för det, så ni har ytterligare ett inlägg i den här "serien" att se fram emot! :)


Boleron råkar här sitta lite på sned, men ni märker att den är perfekt med en enkel topp till (och jag har ännu en amningsvänlig utstyrsel).

Och vårt fina Aspen i bakgrunden. Vad härligt att bo så här!

Inga kommentarer: