fredag 30 september 2016

Kaffedagen

Som jag nämnde senast är det dags att fira kaffedagen! Jag hade inte hängt med att kaffedagen flyttades till 1:a oktober ifjol (läs här - står också en massa annat intressant om kaffe), men så noga är det kanske inte. Jag ska i alla fall ge mitt kaffe-tips åt er redan idag, så hinner ni förbereda om ni vill fira som jag gjorde, men på rätt dag. 

Finländarna dricker mest kaffe i hela världen (enligt bl.a. denna källa - även det en intressant artikel [på finska]), hela 10 kg per person per år (!!!), men jag hör ju inte till kaffedrickarnas skara egentligen. Jag började dricka kaffe då jag var två år har jag hört berättas, det tillsammans med en tjock skiva lördagskorv var mitt morgonmål (har jag klass eller har jag klass?), men jag slutade i 12-års åldern då jag läste att man blir rynkig av kaffe. Jag är en tédrickare som trogna bloggläsare vet, det passar dessutom på något vis en engelskalärare ;)  . Men jag smaksätter bakverk m.m. med kaffe, och är ett fan av irish coffee - som jag inte kunnat dricka på ett tag nu, som ni också vet. 

Kaffedagen ville jag hur som helst fira i år, speciellt då jag trodde jag skulle få gäster på det datumet jag trodde kaffedagen skulle firas (igår). Gästerna blev andra än jag trodde, men god blev min dessert likaväl. 

Det blev mockaparfait, som jag hyvlade lite vitchoklad på! Supergott och jätte fräscht!  Det är lättast att förbereda dagen innan, så det är dags för er att förbereda så kan ni fira kaffedagen på rätta dagen imorgon. Gör så här:

Mockaparfait

2 äggulor
½ dl ljust muscovadosocker eller råsocker
1/4- ½ dl kaffe
75 g mörk choklad
(1-2 msk rom eller whisky)
1 dl vispgrädde
2 äggvitor

Vispa äggulor och socker pösigt. Koka upp vatten och rör i kaffet. Tillsätt choklad bruten i bitar. Ta kastrullen av värmen och rör tills chokladen smält. Smaksätt med rom eller whisky (går bra utan). Blanda det med äggsmeten. Vispa grädde och äggvitor var för sig till skum och blanda ner. Häll smeten i portionsglas eller i en stor skål och ställ i frysen minst 4 timmar.
Låt glassen stå framme omkring 30 minuter innan den serveras. Ligger glassen i en skål, doppa den i hett vatten och stjälp upp glassen. 


Inga kommentarer: