tisdag 25 oktober 2016

Gardinkjol no 3

Jag har gjort det igen; sytt kjol av mina gamla gardiner. Ni minns ju min rutiga gardinkjol, som jag för övrigt också sytt klänning av till gudungen. (I det andra inlägget syns också tyget i gardin-form.) Dessutom sydde jag en omlottklänning av ett par blommiga gardiner i somras - som blev om möjligt ännu mera lyckat. 

Tredje gången gillt, och om möjligt ännu enklare då jag sydde en knappkjol av raka stycken - färdigfållade då de var gardiner.... Mönstret hittade jag i Suuri Käsityö 9/2016.  Jag bara klippte tyget till lämpliga storlekar, veckade vid midjan och sydde i knapparna... Okej, lite mera var det kanske, men nästan så där simpelt. Ett perfekt mönster för att omvandla ett par gamla köksgardiner helt enkelt!

Jag lyckades igen vill jag påstå. Jag tror inte någon tänker att jag går omkring i mina gamla gardiner nu heller. Varför skulle mina gardiner sitta i skåpet och bli dammiga då de inte passar i något fönster här undrar jag? ....minns jag rätt är det här dessutom gardiner mamma sydde av resttyg från andra gardiner, så det är ju hur ekonomiskt, ekologiskt och fantastiskt som helst!

Jag förstår att ni även denna gång vill se tyget som gardiner också. Jag hittade foton både från mitt kök i Lauste i Åbo, min första och de facto enda egna lägenhet, sen flyttade jag ihop med maken i centrum av Åbo och också där användes gardinerna. Då vi bodde i Karis tror jag aldrig de blev använda... (Jag hittade i alla fall ingen sådan bild.) Samtliga bilder är från 2007 - det är nämligen året jag träffade och flyttade ihop med J - snart 10 år sedan m.a.o! 

Mitt kök i Lauste. Visst var det rätt mysigt ändå.
Jag har inte ändrat mig mycket - till sättet i alla fall. Jag är i full gång med att fotografera till kokboken. :p Den första kokboken "utkom" faktiskt också 2007. 

Vårt kök på Aningaisgatan, Åbo. Uppdukat till jul - det här fotot hittar jag i kokbok nr 2 om jag bläddrar, misstänker jag... 

Inga kommentarer: