onsdag 19 oktober 2016

Kinuski istället för choklad

Igår firade vi tydligen chokladmuffinsens dag! Tänk det hade jag helt missat (ve och fasa), men andra har ju kommit ihåg så ni kan titta in på denna blogg om ni vill ha inspiration, så här dagen efter. Jag ska genast skriva in i kalendern så jag inte missar det nästa år (det är inget skämt om någon trodde det...)

Nu bjöd jag ju på fel sorts muffins då jag skulle tacka en kompis för att hon handlade en vinterhalare åt min växande lillpys. Jag föredrar ju att "fixa själv" så jag slipper gå för mycket i butiker, speciellt galna reor är inget för mig (priserna jo tack, alla köer och mängder med människor som trängs - nej tack hujedamig), så jag var jätte glad att hon hittade en halare som var nedsatt från 120 till 15 euro (!!!) åt Filip

Så det blev dulce de leche cupcakes, vilket ju också fungerade bra. Vad kul det var att se hur våra små-filurer var nyfikna på varandra också. Väldigt empatiska var de också om den andra var ledsen. Det såg nog ut som att de kan bli goda kompisar när de växer upp. 


Vill du också tacka någon? Här får du receptet:

Dulce de leche cupcakes


125 g mjukt smör
1 ¾ dl socker
3 tsk vaniljscoker
2 ägg
3½ dl mjöl
2 tsk bakpulver
1 dl mjölk / gräddfil
100 g dulce de leche (= kondenserad mjölk)

Dulce de leche buttercream:
200 g mjukt smör
200 g florsocker
2-300 g dulce de leche

175o, ca 25 minuter

Koka en burk kondenserad mjölk (oöppnad!) i en ksatrull 3-3½ timme, fyll på vatten emellanåt = dulce de leche.
Vispa smör och socker ljust och fluffigt. Tillsätt äggen ett i taget. Varva i mjöl blandat med bakpulver och vaniljsocker och gräddfil / mjölk. Vispa till sist i dulce de leche. Fyll i muffinsformar och grädda i ugnen. Låt svalna.
Vispa smör och vaniljsocker krämigt, tillsätt florsocker enligt behov så att krämen tjocknar. Vispa ner dulce de lechen, då tjocknar krämen ytterligare. Spritsa.


Lade du märke till kökshandduken? Jodå, jag har sytt den själv, för evigheter sedan, minst ett år sedan men kanske till och med två - eller ännu mera? Av någon outgrundlig orsak har jag bestämt att jag ska fota handduken med just dessa cupcakes, med de guldiga muffinsformarna jag köpte i Jyväskylä när vi var där för två år sedan, Och så blev det. Jag har tydligen bara väntat på rätt anledning. ;)

Det var ju inte mycket till sömnad, bara att fålla. Ibland behövs bara rätt tyg. Vilket fint muffins-motiv. 



Inga kommentarer: