söndag 2 oktober 2016

Mikaelimarknad

Igår var Filip på sin andra marknad på två veckor! På den första, Ekenäs höstmarknad, fick Filip två böcker - den ena lyssnar han på i det här blogginlägget. Igår var det mammas tur att fynda, då var vi på Mikaelimarknad. Jag måste säga att jag fördrog den andra; inte bara för att jag förstås såg en massa glada och vänliga elever, och att det var kul att prata med kollegorna (jag kan ju inte påstå att jag längtar tillbaka till jobbet - men det blir nog bra den dag jag far!). Jag gillar att det fanns "få" stånd (jämfört med Ekenäs höstmarknad) med det man behöver och vill titta på (istället för tio stånd av samma saker), det fanns hantverk och skördeprodukter, café, ridning, käpphästsverkstad m.m. Vi trivdes!

Filip har sin äppelmössa på, se mönster i det här inlägget.
Mina örhängen har jag förstås också gjort själv - mer om dem i det här inlägget. 
Jag nämnde ju att det blev handel. Och vad saknar jag allra mest här hemma - jo garn (not!). Jag kunde inte motstå de vackra garnen från aurinkokehrä, och Filip gillar också som ni märker. De här nystanen råkade dessutom ha nersatt pris, så saken var klar. Jag tror det ska bli någon form av poncho eller sjal, inspirerat av de enkla men fina ponchon där också fanns till försäljning för den som inte stickar själv.

Jag köpte också Södergårds Emmermjöl. Det ska bli spännande att prova på - har jag inte gjort förut... (Filip hjälper bära, har så duktig pojke!)

Se också mitt blogginlägg om mikaelimarknaden 2014. Lustigt nog åt vi squashsoppa den gången, och igår, på vegetariska världsdagen, blev det squashpasta. Ni har väl inte missat den goda pastan, se receptet här

Inga kommentarer: