måndag 28 november 2016

Glad lilla jul!

I helgen har det firats lilla jul (alltid innan första advent!), och som jag skrev senast har jag gjort vissa förberedelser... Det var ju Filips första lilla jul - och han var den sötaste tomte man kan tänka sig! Han kanske inte kommer att komma ihåg den här lilla julen, men jag kommer alltid att minnas min söta lilla fina tomte! Perfekt timing för nya traditioner med andra ord! Ja, en del nya traditioner är ju oundvikliga i och med en ny familjemedlem i och för sig, andra är mera fria till sin natur. 

Vi har tomtat, vi har tänt julbelysning, vi har druckit årets första glögg, vi har öppnat paket, vi har julpyntat, vi har fått lite besök.... Vi har haft en strålande lilla jul!

Dags för nya traditioner skrev jag, och än en gång lite inspiration från Amerika, men annars firar vi rätt traditionsenligt nog tycker jag....

Jag valde att ha olika motiv på tyget till alla sockor, men alla har ändå vit bakgrund som den gemensamma nämnaren. På det viset matchar de, men ändå inte. De broderade bokstäverna (som jag är särskilt nöjd med, jag tycker de blev fina!) gör ju också att de passar ihop.

Enligt mönstret skulle det vara ett annat motiv uppe vid vikningen och ett tredje till foder. Jag hittade inget lämpligt motiv till vikningen så det blev samma som fodret - ett gammal lakanstyg. Så det är som vanligt inte exakt enligt instruktionerna, men det var ändå jätte bra att utgå från något. Jag tager vad jag haver som vanligt. Inget annat kunde blivit bättre ändå, känns det som. Det trots att de blev ganska snabbt gjorda, men inget fusk, jag övervägde brodera med maskin men övergav tanken när jag såg hur snygga de blev - och det här är ju så mycket snyggare - ordentligt ska det vara!
Jag har varit inspirerad att göra julsockor ett tag. Skulle jag valt att sticka skulle det dröjt länge, i alla fall att göra tre stycken, men att sy (på mammas overlock maskin speciellt) gick fort! Kanske sockorna dessutom håller formen bättre då de är sydda? Jag är verkligt nöjd med resultatet hur som haver!

Torsdag-morgon fick jag för mig att börja kika inspiration på nätet, jag hittade det här mönstret - som var fantastiskt! På morgonen var jag och handla knappar till Filips jultröja (som är på slutrakan - blir klar idag eller allra senast imorgon) till pirjon lanka och hittade då också tygbitar i lämpliga storlekar (50 x 70 cm färdiga bitar i olika julmotiv - visade sig vara perfekt, jag utnyttjade tyget till max och gjorde så stora sockor det gick med det materialet!). Under Filips dagslur hann jag både rita mönster, klippa och sy - samt äta och prata med överraskningsgäster (han hade en skilt lång lur iofs). Följande dag broderade jag våra monogram på morgonen och under dagsluren. Sen har de fått vara i gömman tills jag hade passligt tillfälle att hänga upp dem i smyg. Ibland hinner man med mycket!

Vi har ju visserligen öppen spis, men sockorna passade inte att hänga där, men här blev bra tyckte jag.
Fyllda med julklappar var sockorna också, naturligtvis. Små klappar, som det ska vara till lilla jul. Inget extra, men ändå extra. Tidningar, choklad, tipex och deodorant - en sjungande snögubbe till min lilla gubbe. Ja, och min lilla gubbe hade ju varit så snäll i år så han fick ännu mera paket förutom vad som var i sockorna dessutom. :p

Här gömmer sig tomtar i alla vrår minsann..... :p