tisdag 8 november 2016

Kladdkakans dag

Igår såg jag att bananerna i fruktskålen såg ut att närma sig sitt bäst-före datum med stormsteg. Och så såg jag en påminnelse i min kalender, och planen formade sig själv. Det var nämligen kladdkakans dag igår! Jag behöver väl inte ens nämna att kladdkakan jag gjorde då förstås var favoriten hemma hos oss, banankladdkakan som jag lagar så ofta.... 


Fotot taget då jag väntar på maken som var ut på snöjobb. Vi har sånt väder igen. Tur jag var hemma igår - idag var planen att ta en sväng till stan men i sådant här väder stannar jag nog hemma Jag har så värdefull last nu för tiden, att är rekommendationen att stanna hemma och jag kan stanna hemma, så stannar jag hemma. Olyckan i Kimito var ju t.ex. så hemsk... Beklagar... (Jag är inte den som är rädd att köra på vintern, visst kör vi på våra krokiga vägar här på landet på vintern också, men det gäller ju att ha förnuft tycker jag. Medan jag är mammaledig har jag ju lyxen att välja vilken dag jag är ute och kör.)

Jag kunde ju inte börja på kakan innan mannen kom hem, då vi också firar mansveckan nu. Jag är ju så glad att ha mina gubbar... :) (...och tack vare att den äldre gubben handlar kan jag och den mindre gubben vara hemma i ovädret, så där är en orsak till att vara glad....)

Jag passade på att läsa A deadly yarn (2006) nästan slut. Jag fick ta det sista imorse. Tidvis har jag tyckt att den var väldigt kliché, och att stickning är med för att det "ska" vara med i den här boken... Men nu när den är slut tänker jag att visst, jag kan läsa en bok till i serien. Men, det gäller att läsa dem i rätt ordning. Jag började av någon anledning på tvåan, trots att jag har ettan hemma, och det avslöjades vissa saker jag inte borde veta... Jag ska bara glömma dem först (eller har jag redan glömt?). 

Till boken hör både mönster och recept, mönstret kan ni se här på ravelry, men - mönster som följer med skönlitteratur är alltid så överdrivet simpla. Jo jag förstår att det ska inspirera noviser (i boken beskrevs ett omtag som väldigt komplicerat - va kraffs....), men det kunde ju vara två mönster med då, ett för noviser (sjalen), och ett för mera avancerade (tröjan som nämndes så mycket i boken t.ex, den antar jag skulle vara svårare....). 

....tror jag ska läsa något inte handarbets-relaterat till följande... :) Funderar att läsa Jan Guillous nya serie: Det stora århundradet, som också maken läser. Den verkar dock ha några skrämmande kapitel vad jag förstått på J.... A deadly yarn var så passlig om man skulle få bort tankarna, där må också varit mord men inget skrämmande. T.ex. om man ska glömma att man sett ett mardrömsväckande avsnitt av The fall just innan läggdags. Huu. 

Inga kommentarer: