onsdag 16 november 2016

"These are the years"

...sa Charlotte till Carrie i ett avsnitt av Sex and the City som kom i repris här om veckan, syftandes på att det var nu det var dags att skaffa familj. Och sannerligen, these are the years. Jag är ju hemma med min lilla plutt, och jag har hört en massa rykten om andra sötnosar som är på väg till världen. 

Ett sådant rykte var att min lilla gubbe ska få en småkusin. Jag har inte kontakt med släkten som jag ibland önskar, men tack för facebook säger jag bara. ;) En present var naturligtvis på sin plats, så jag sökte bland mina gamla gardiner. Jodå, jag har gjort det igen. Se HÄR vad jag också gjort av mina gamla gardiner. 

Jag är så nöjd över hur jag fick till ränderna! Mönstret är superbra, och med hjälp av det är det lätt att få till ett proffsigt resultat! Vill ni se hur fodralet ser ut fyllt, kika på det här inlägget med mitt eget fodral

Den här gången skapade jag ett blöjfodral av tyget. Jag använde samma superbra mönster som till vårt eget blöjfodral (mönster HÄR, mitt blöjfodral HÄR). Jag tycker det är så himla praktiskt, är det laddat med blöjor, våtservetter och ett ombyte, så vet jag att det viktigaste är med. Dessutom har jag en necessär med reservtuttar, amningsgummi och sånt smått. Den necessären och blöjfodralet slinker snabbt ner i vilken väska som helst och vi är redo för äventyr! ...nu för tiden är det ju också bra att ha med mat (inte färdigmat på burk - Filip vägrar, mammas hopkok är ju så mycket godare [av doften att döma, och smakprov när jag kollar värmen, kan jag inte säga annat än att jag förstår honom...]), leksaker och så... men i alla fall. 

Det har ju varit mycket tal i bloggosfären om fasaden många har på sociala medier, att allting verkar perfekt (läs t.ex. här). Jag säger som Bella, jag väljer vad jag visar upp på bloggen. Och *fniss*, ingen tror väl att jag lever lyxliv? Alla vet väl att mammalivet är fattigt och fyllt av bajsblöjor? Min mammaledighet tar slut nästa vecka, jag blir vårdledig - och ännu fattigare. Mitt senaste stolta ögonblick var när jag igen (hurra!) fick tömma pottan istället för att byta blöja, och mitt senaste gapskratt var när jag hade dragkamp om mina smutsiga byxor fyllda av barnmatsfläckar med pojken som kiknade av skratt. (Ni andra mammor vet hur stolt man blir av lite bajs i en potta, och hur roliga det mest vardagliga ting kan bli när man ser på världen med bokstavligen *nya* ögon!) Jag trodde innan jag blev mamma-"ledig" att jag skulle ha tid att läsa mera böcker och sånt när jag "bara är hemma". Hah säger jag. Men vad bra jag har det! Jag önskar inget annat. Lyxen är ju att jag har möjlighet att vara hemma lite till med pojken, och inte behöver föra en sån liten filur till dagis för någon annan att ta hand om. Lyx är att han får vara hemma och vara en mamis nu när det antagligen är tänder på gång igen - eller möjligen något annat han tycker är jobbigt - för det är tyvärr ingen självklarhet.

PS! Jag sökte och sökte, men hittade inget foto på gardinerna i användning. Tyvärr. :(  Ändå gillade jag gardinera massor. Konstigt. Ni får tro på mitt ord. Ni får två andra throwback-bilder istället, båda från 2005.

Här börjar jag virka, jag tror det blir sjalen som ni ser färdig HÄR.
Mamma och jag stickar.

...jo, det finns annat än handarbete också i mitt liv. Men det är ju den fasaden jag visar här på bloggen. :p

2 kommentarer:

Louise sa...

Tack för både blöjfodral o spjälskydd! 😊 Nu börjar å alla "småsaker" vara i ordning, så bara för vår lilla papu att koma ut ti värdn 😄

Linda sa...

Var så god! Lycka till Louise! Hoppas jag får någon skymt av er "papu" sen :) Och hoppas ni får lika stor nytta av blöjfodralet som jag haft av vårt.