tisdag 10 januari 2017

Börja om från början

Nytt år. Ny start. Bildligt oftast. Men här har vi tagit det ganska bokstavligt. 

För det första tycker jag min lilleman som genom ett trollslag blev stor vid nyåret. Han bestämde sig att han inte är en baby i år mera, går omkring fram och tillbaka här inne, äter bröd och dricker själv utan hjälp. Han vinkar och blinkar och klappar, bygger med klossar och jag vet inte vad. Jag gillar engelskans "toddler" - det är ju precis vad han är nu, men slår jag upp det till svenska får jag "gående bebis" som resultat. Sant förstås, men låter ju så otroligt fånigt. Härmed tänker jag börja beskriva vår Filip som "toddlare", första nya ordet i svenska år 2017 om jag får bestämma. :)


Nu tänkte jag igen glömma att det här är en handarbets - och matblogg. ;) En annan bokstavlig nystart år 2017 är nämligen början till capen ni ser ovan, som jag rivit upp. Den blev för liten. Så kan det gå ibland, och jag ville visa det med. I annat fall hade jag kanske bara försökt se mig om efter någon mindre användare av capen än jag, men 1) barn kanske inte använder cape så ofta (för barnstorlek blev det), och 2) eftersom jag använder ett mer "exklusivt garn" än jag brukar vill jag att det blir just rätt. Det är nämligen garnet (aurinkokehrä) jag köpte på Mikaelimarknaden i höstas, HÄR ser ni när vi handlar garnet. 

Jag får väl kika efter ett bättre mönster som gör garnet rättvisa och blir ett plagg som verkligen kommer till användning. Jag ser framför mig att det ska bli något praktiskt plagg som jag använder när jag jobbar igen. Men dit är ju långt. Hoppas jag. Alltså, det är ca ett halvår, men hoppas det känns långt. :) Men ni märker, jag har det i bakhuvudet att snart börjar jag jobba igen. Men det ska ju gå bra, som jag skrev i inledningen har vi ingen baby här i huset mera; vi har en toddlare

Inga kommentarer: