tisdag 31 januari 2017

Filip har mustasch

...många till och med. ;)

Då ni fick höra sagan om dinosaurien sa jag att det var flera inlägg om sömnad att vänta. Jag ska sluta kalla dinosaurien ful, Filip är stormförtjust fortfarande. Man ska inte vara ytlig. Dessutom har jag faktiskt "opererat" Dino så att hans taggar i alla fall är (ännu) bättre på plats. Han är så perfekt så. (Jag fick ju faktiskt operera hans sängkompis Bodil också innan hon var redo att göra sitt jobb, så det är väl så det är....) Både Bodil och Dino hör för övrigt till mina bättre sömnadsprojekt om ni frågar Filip (och det är ju hans åsikt som värderas högst), båda är väldigt lätta att göra, så där han ni tips! 

Byxorna han har på då han inspekterar sina nya byxor, är sydda av hans mommo. Det finns så mycket fina tyger att sy i åt barn....
Ni märker att det var bra att vi skruvade upp TV:n på väggen, och att jag stickade in sladdarna - som ni ser i det HÄR inlägget...

I inlägget om Dino såg ni faktiskt ytterligare ett av mina sömnadsarbeten. Filips nya byxor! De är sydda enligt samma mönster som alla andra byxor jag sytt åt Filip (ur boken ompele lapselle från 1987), denna gång i storlek 90, precis som hans gula byxor. Nej han är inte så stor ännu, annars har han storlek 80-86, men jag vill ju inte sy 80 åt han då, och med praktiska resårer passar de här byxorna i storlek 90 redan nu utan problem. 

Det fina mustasch-tyget var faktiskt en julklapp, tillsammans med boken Sy i vaxduk (2011). En av de roligaste julklapparna kan jag säga. Ni ser att jag har mycket tyg kvar att använda så vi kan hitta på mycket skoj ännu, Filip och jag. I boken finns en massa roliga och användbara mönster, som man kan sy av både tyg eller vaxduk. Jag är faktiskt lite inspirerad och köpte lite vaxduk igår... 

Med på bilden är också boken Ompele lapselle som varit väldigt flitigt i användning sedan den kom ut 1987 kan jag tänka mig. Jag har den till lån av mamma, som sydde mycket när vi var små (syr fortfarande mycket). Ni ser att det finns en massa mönster instoppade i boken dessutom... Jag borde bläddra lite till i den, vad skulle jag mera kunna sy av mustasch-tyget? Tips emottages också gärna av er!

Inga kommentarer: