torsdag 12 januari 2017

Maffigt & synligt

Årets första mössa är klar, och det blev inte vilken mössa som helst! Det blev en smaragdgrön, lysande (bokstavligen) huvudbonad, med mycket utrymme för vilken frisyr som helst där under. Det var mitt krav. 1) Jag ville utnyttja reflexgarnet jag fyndat för 5,50 euro nystanet, och 2) jag ville att mössan går på snyggt oberoende vilken frisyr jag har under, och 3) förstås så ville jag ju att mössan skulle vara fin så klart. 

Mönstret Pehmeä päähine (= mjuk huvudbonad) hittade jag i Neulemestari (stickmästare) (2015) - en bok med många inspirerande mönster i. (Boken finns iaf även på engelska, eftersom jag hittat hänvisning på ravelry.) Jag stickade med Red Heart Reflective, fyndat i Lojo för 5,50 euro nystanet, men jag hittade mera till samma pris även i Latvala (Karis). För att dryga ut garnet, trots att det var förmånligt, stickade jag även in novita isoveli, som har nästan exakt samma stickfasthet. Totalt gick det åt nästan 200 meter garn. Mössan är verkligen maffig. Det syns inte så bra på bilderna, men det är dubbelt så många maskor på de grå områdena, vilket ger en mycket intressant struktur. 

Jag både är och inte är nöjd med mössan. Det var en annorlunda stickning, vackert mönster, mössan är bekväm och färgen är lysande, bokstavligt och bildligt. Den uppfyller alla krav, men.... Blev den ändå lite tantig? Och är det i så fall så att sådant som är praktiskt helt enkelt är tantigt? 

Det här var tänkt att bli en "finare" reflexmössa. Jag har gjort ett annat reflex-set tidigare, se HÄR, som jag brukar ha på när jag är ut och gå. Se fotona i inlägget, så ser ni hur väl man syns i mörkret! 

Här ser ni det vackra flätmönstret och strukturen i mössan.

Det här fotot tog jag med blixt. Förhoppningsvis lyser mössan upp lika av bilarnas lampor, så att jag syns väl. Tillsammans med övriga reflexer ska jag väl synas då!

Inga kommentarer: