tisdag 3 januari 2017

Skål!

Trettondagen närmar sig med stormsteg, snart skall julen kastas ut - även här på bloggen. Men först skall jag visa de sista av julens hemligheter; ni har ju redan sett pannlappar & aroniasylt, julkulorna och blå klappar till bror med familj. Ja, de allra flesta julklapparna blev egenhändigt gjorda även i år. Jag är nöjd, förhoppningsvis är de som fått presenterna också nöjda. 

Jag har länge velat pröva att virka en skål - och här ser ni resultatet. Jag virkade en duk, det blev Charlotte's star, mönster enligt drops. Duken doppade jag sedan i sockerlag med hög koncentration, och torkade den böjd över en ("riktig") skål. När duken torkat och stelnat såg den ut så här; en Charlotte's star -skål. Vacker med rött garn + glittertråd. En aning ömtålig, men rätt stadig ändå. Jag fyllde den med en hel ask da capo, fast skålen är stor som ni märker så det ser lite futtigt ut.... Den här skålen fick min mamma.

Den första skålen blev kanske något stor, den andra kanske något liten. Jag hoppas de hittar sina funktioner och platser ändå också denna lilla söta skål. Den här gjorde jag enligt ett mönster för drinkunderlag, annars på samma sätt. 

En traditionell korg blev det också, som iofs inte var en julklapp utan en födelsedagspresent - men datumet är det samma om vi säger så. ;) Jag fyllde korgen med lite annan slags "smått och gott" som ni ser. Kan vara kul med något annat än godis också tänker jag. Nu har vi ju januari och alla blir plötsligt über-hälsosamma? 

Inga kommentarer: