onsdag 18 januari 2017

Vi ses

...ute runt byn, för vi syns, när vi är ute och gå. Det är klart att också gubbarna mina skulle få reflexmössor, min såg ni ju i föregående inlägg

Lat som jag är så brukar vi vara ut och gå varje dag. Paradoxalt nog verkar det ibland som att folk tycker jag är "hurtig" som är ut och gå "så mycket". Själv tycker jag väl att jag är lika bekväm av mig som de flesta mammor (och lika snål med tid). Men att vara ut och gå funkar så bra. Lite frisk luft och miljöombyte, 30-40 minuter promenad brukar det bli, det gör att lillbusen orkar leka ännu en stund så att han är ordentligt trött och tar en rejäl lur på dagen (oftast, inte igår men hoppas hoppas han tar en idag). Även jag varvar om lite då vi är ute, och jag får höra Filip morra åt bilar, skyltar och snögubbar - som han gör då han är glad. Tar Filip sedan en ordentlig lur så hinner mamma hans blogga, jobba, städa, sticka eller vad jag nu vill (eller måste) göra. Far vi inte ut och gå blir luren sämre och vi måste hitta på mera underhållning medan han är vaken dessutom. Är vi sen hurtiga på riktigt tar vi en extra promenad på kvällen med far i huset, så att alla får använda sina reflexmössor. ;) 


Filips mössa heter Eemil, och ni hittar mönstret HÄR (på finska). Också den stickade jag i Red Hearts Reflective, det gick åt ca 1,5 nystan. Garnkostnaden för en så här fin pipo blev m.a.o. ca 8 euro. 

Den stickas uppifrån och ner, har dekorativa flätor som värmer ända ner på öronen. Minsta storleken var två år, det verkar stämma in på Filip så jag tror mössan bli mera använd först nästa vinter. Nu vill den falla ner på ögonen, även om jag tycker modellen verkar mycket praktiskt. Dessutom måste jag sticka någon form av halsskydd till - den mössan vi använder mest nu (köpemössa) går ner över halsen också. Mera reflexer behöver han sen då han springer omkring själv ändå, nu ser ni på bilden ovan att vi har rätt bra reflex på vagnen redan i alla fall.

Även maken fick en flätad mössa. Jag utgick från DETTA novita-mönster, men jag stickade resåren i flätor istället. Var sjätte varv stickade jag fläta om 2 rm. Lätt, men ändå lite extra (varannan resår varannan gång). Jag använde det garnet som blev över från Filips mössa, dvs Red Heart Reflective, och liksom min mössa blandade jag sedan med Novita Isoveli, som har nästan exakt samma stickfasthet. Jag tror den här blir mera använd än den förra reflexmössan jag stickade åt maken. Den blev lite för stor, och så var det kanske inte riktigt hans färg. 

Inga kommentarer: