tisdag 28 februari 2017

Fastlagstisdag 2017


Glad fastlagstisdag allihopa! Jag är för en gångs skull före i "tidsschemat" så att jag redan nu kan visa mina goda fastlagsbullar! Vi fick nämligen besök på fastlagssöndagen, så jag passade på att baka redan då. Det var inte planerat, så de är fyllda med sylt. Det hade jag hemma. Annars hade jag kanske föredragit mandelmassa.... Men jag har egentligen inte så stor skillnad.

Har ni också ätit fastlagsbullar? (Fyllda med vadå?)

Då jag en gång bakade, passade jag på att pröva baka hjärtbullar. Jag försökte helt enkelt forma min "kanelsnurra" som ett hjärta. Det funkade väl så där, eller vad säger ni? Syns det att det är hjärtan?

Jag bakade också vanliga kanelknutar, för det är nog ändå bäst på nå vis. Det är inte alltid lönt att röra till allt så mycket...


Sonen min är mäkta förvånad över vad hans tokiga mamma nu kokat ihop. Det kan man ju förstå; dels serverade jag honom denna "fastlagsbulle" redan för någon vecka sedan, då jag var verkligt tidig o sett fel i kalendern. Dels är det kanske lite konstigt med banan i en semla? Men bananen får likna grädden, och semlan (grötbullar från Lindas brödbok, samma recept jag använde för att göra "lussebullar" i december) ersätter förstås bullen. Visst blev det bra? Man får väl ha lite fantasi ändå, för jag vill förstås inte ge honom en söt bulle med ännu sötare grädde... Receptet till de goda grötbullarna hittar ni för övrigt HÄR

Tokiga mamma tycker nog Filip. Men banan och bröd tackar han inte nej till.... 

Inga kommentarer: