lördag 11 mars 2017

Tårta på tårta


Det har blivit många tårtor nu, då jag försöker hitta tillfällen att prova på de tårtrecept jag vill ha med i min samling. Mera om de planerna kan ni läsa t.ex. i det HÄR blogginlägget. Nu återstår totalt 8 recept, varav 2 är salta (och lätta och snabba att göra). Av de 6 söta är det endast två som absolut måste med, det vet jag på förhand. De andra tror jag förstås ska med, därför är de på "min lista", men tiden får utvisa...

Jag hittade förstås tillfälle att baka då lillpysen firade namnsdag i veckan. Det blev en dajmtårta, och jodå, ännu en 10-poängare. Tänk att det finns så mycket gott i världen? Självklart ska ni få receptet. Jag hade lite problem med marängbottnen, men det gick bra till slut (på andra försöket) - det gäller bara att ge det tid att torka ordentligt, mitt torkade i (stängd) ugn över natten.

Botten:
3 äggvitor
1½ dl socker

Fyllning:
3 äggulor
1 dl socker
5 dl vispgrädde
2 dubbeldajm, krossad

125o, ca 1-2 h

Vispa vitorna hårt med socker i vattenbad. Rita av bottnen på en form med löstagbar botten på bakplåtspapper, använd som mall då du breder ut smeten. Rita två cirklar. Bottnen ska bli något mindre än cirklarna så att de sedan ryms in i formen. Låt marängbottnen torka i ugn, lämna eventuellt att torka i avstängd ugn med luckan öppen över natten. Vispa grädden och äggulor med socker skilt. Blanda samman och tillsätt också krossad dajm. Lägg en marängbotten i din kakform. Lägg på hälften av fyllningen, följt av din andra marängbottnen samt sista bottnen. Frys ner. 

Det var fart på huvudpersonen.

Inga kommentarer: