onsdag 15 mars 2017

Vargen vår

Vilken tur att jag kan sy. Jag har ett tag hållit ögonen öppna efter en till hjälmmössa åt Filip, han har haft en som används dagligen när han sover (oftast så svettig efter luren att den hängs på tork), så det kunde vara trevligt att byta ibland. Jag har inte aktivt "sprungit ikring"; men man tycker ändå inte att det vore svårt att hitta en sådan. Men det var det, hans storlek har varit slutsåld t.ex. fast andra storlekar funnits. Men så kom jag ihåg att jag sett ett sådant mönster i den på min blogg ofta nämnda boken Ompele lapselle (1987). Ni kan räkna ut fortsättningen?

Det blev en liten vargmössa. Man kunde nämligen välja mellan "vanlig" och "maskerad" -mössa med öron. Jag tänkte att prövar jag ändå nytt mönster kan jag "go all in" och valde att sy öron också. Eftersom jag hade grått tyg (samma som hans pyjamas som ni sett HÄR), valde jag "vargöron". Maskeradmössan hade ett "mellanlägg" mellan sidorna, och blev således större än den "vanliga", den vanliga blev för liten för Filip. Man kan naturligtvis sy med "mellanlägg" utan öron också, men det blev så här. :)

Filip har redan haft många sköna lurar i sin mössa. Den funkar jätte bra så här redan, med andra ord, men om jag skulle sy en till, så tror jag att jag skulle lämna några centimeter längre kant nedanför - en lätt justering. Jag skulle också överväga någon form av "stadga" i öronen så de inte skulle hänga så (men kanske inte praktiskt då det är en sovmössa?). 

Den här mössan används nu dagligen, men har iaf hittills varit omöjlig att fotografera utan tutt. Mössan används kring sov-dags, och då är det ju tutt som gäller.
När Filip kommer in är det fart på, som ni ser. 

Den här söta vargen tror jag alla tycker om. Men ingen här i trakten har väl missat att en varg nyligen slet ihjäl en familjehund i närheten av ett bostadshus, vi har länge haft problem med varg. HÄR, i mina hemknutar. Ja, det har bokstavligen funnits spår av varg också i våra hemknutar, inte långt från vårt hus. Jag kan inte förneka att det skrämmer mig, och att jag varit tvungen att ställa mig frågan vilka skyddsåtgärder vi måste vidta och fundera om jag alls kan ha pojken att sova ute, och vad jag gör om jag faktiskt ser en varg. Han sover ju dock på terrassen vår, och på vår gård har det aldrig funnits vargspår, så jag har valt att inte ha panik (ännu?) och leva som vanligt men rätt små begränsningar, trots att jag vet från historien hur det tyvärr kan gå. Jag hoppas dock att vi snart får en lösning på problemet - kunde ju vara trevligt när Filip blir större att våga ha honom ute att leka någorlunda fritt, att få njuta av ett liv på landet.

Vargen ylar i nattens skog,

han vill men kan inte sova.
Hungern river hans vargabuk,
och det är kallt i hans stova.
Du varg, du varg, kom inte hit,
ungen min får du aldrig.

Vargen ylar i nattens skog,

ylar av hunger och klagan.
Men jag ska ge'n en grisasvans,
sånt passar i vargamagar.
Du varg, du varg, kom inte hit,
ungen min får du aldrig.

Vargen ylar i natten skog,

och hittar sig inget byte.
Men jag ska ge'n en tuppakam,
att stoppa ner i sitt knyte.
Du varg, du varg, kom inte hit,
ungen min får du aldrig.

Sov, mitt barn, i bädden hos mor,

låt vargen yla i natten.
Men jag ska ge'n en hönsaskank,
om ingen annan har tatt 'en.
Du varg, du varg, kom inte hit,
ungen min får du aldrig.

Inga kommentarer: