måndag 12 november 2012

Bokrekommendation

För några dagar sedan anlände ett bokpaket från adlibris (jag gillar det sättet att beställa, lägger till i inkorgen varje gång man kommer på nåt intressant, uppdaterar emellan med nya böcker, tar bort vad man tappat intresset för - och när det är tillräckligt många så sänder man in beställningen) - och som det var bra böcker!

Bl.a. beställde jag "The Happy Hooker" av Debbie Stoller. Jag har också hennes böcker "Stitch n' bitch" och  "Son of Stitch n' bitch" (och kan, nu när jag tänker efter, konstatera att den förstnämnda har jag på engelska, följande på svenska och den sista på finska... lustigt... :)  ) I "The Happy Hooker" finns inte bara virk-förklaringar och instruktioner, utan också en hel del bra mönster - somliga är det inte frågan om IFALL jag ska laga dem, utan NÄR. Se t.ex. följande ravelrylänkar:

  • Fat Bottom Bag - den perfekta väskan! Kan inte förklara varför...
  • Sweet Pea Shawl - verkar så enkel och luftig, i något glittrigt garn tror jag den blir helt lysande, och ändå ser den ut som ett snabbt projekt
  • Cold Shoulders - faktum är att jag redan har garn till denna, det överblivna garnet efter min blå spetströja borde passa i både struktur och mängd. Perfekt!
  • Yeehaw Lady - klart att jag ska virka en cowboyhatt? Naturligtvis!
...faktum är att jag skulle kunna lista ÄNNU flera mönster ur boken som inspirerar mig, kanintofflor och jackor och allt vad där är, men de ovan ska jag ÅTMINSTONE göra! Har bara ca femtio-elva andra projekt på gång... Men vänta bara! :)




Jag beställde också Klassisk stickning av Lise-Loette Lystrup. Jag har varit inspirerad av 50-talet ända sedan 50-tals festen i januari.

Det jag är absolut ivrigast med att sticka är ett set av tubtopp + kortärmad bolero, som jag definitivt skall göra senast till nästa sommar (och före det är det för kallt, så lika bra vänta tills dess). Superivrig.

Där fanns också mycket annat trevligt, som t.ex. en varmare tröja, och framför allt många vackra bilder!

Bör också nämnas att mönstren är anpassade för "moderna" tider både vad gäller storlekar, garner och förklaringar, så det är inga svårigheter där!






Dessutom beställde jag Afternoon Tea av Jan Gradvall och Liselotte Forslin. Jag är ju en te-fantast som ni vet - och även det kan ju kombineras med stickning som ni också vet (jag är inte alls enkelspårig).

Jag brukar inte gilla böcker som har mera bilder än text, men den här boken gillade jag! Bilderna var så inspirerade och vackra, både av te-kannor, bakverk, brittiska pittoreska hus och lite av varje. Dessutom berättades det om te i allmänhet, traditioner, och förstås också en hel del recept. En mysig bok att bläddra i, inte alls tungläst! Superbra!

Inga kommentarer: