tisdag 13 maj 2014

Tomaterna anfaller!





Denna vecka firar vi tomatveckan (läs om övriga "gröna veckor" här), och det är ju inte så tokigt! Tomat har kanske inte alltid varit min favoritgrönsak, men vid närmare eftertanke så.... Framför allt har jag blivit väldigt förtjust i mozarella på sistone, och när jag igår efter min ovanligt jobbiga måndag fick en smörgås på rostad (hemgjord förstås, recept enligt Flera Favoriter) batong med mozarella, tomat och basilika - då ljusnade det plötsligt!

"Den solmogna, saftiga och doftande tomaten är en himmelsk matupplevelse" inleds sidan 7 i denna månads Birka Matbilaga - som du kan läsa här - där fanns också ett flertal tomat-recept, förstås.

Imorgon (årligen 14:e maj) firar vi för övrigt också Citronpepparns dag!

Nedan följer dessutom lite tomatiga bonus-bilder:

Fetaost-sallad (med bl.a. tomat) och min goda hemgjorda batong.
Perfekt som kvällsmål eller en lätt lunch. :) 

Varm smörgås (med tomatpuré, skinka, ost och basilika)

Broiler (recept Lindas Favoritrecept); sås på grönsaker och passerade tomater

Inga kommentarer: