torsdag 22 januari 2015

Bingo!

Bingo var förvånansvärt mycket roligare med knappar än med bollar.
Färggrant, personligt, lätt att använda.

Tips till er alla som inte vet vad ni ska göra med era udda knappar!
Spela bingo där hemma!

Men ivern och energin vi hade i skolan när vi spelade,
den är svårslagen!
Jag har haft en *fantastisk* dag på jobbet!

Att jag trivs på mitt jobb är knappast någon nyhet. Nu när jag igen börjar få mera energi (mina trogna bloggläsare minns att jag skrivit om hypertyreos förut, jag har fortfarande inte fått normala blodvärden konstaterade, men jag känner att det närmar sig) trivs jag än bättre - det känns konstigt nog som att jag sätter mindre tid på jobbet nu (eftersom jag förut inte orkade så mycket annat än jobba och slappa - nu har jag börjat återupptäcka fritiden och alla dess möjligheter), men får mera gjort. Ja, okej, kanske det inte är så konstigt vid närmare eftertanke... Men härligt är det. Vad jag gjorde på jobbet idag var inga större underverk eller nymodigheter, men det fungerade bra. Så här såg dagens engelskalektioner ut:

Lektion 1: Ordet "petrified" finns i den senaste texten vi jobbat med, så naturligtvis har eleverna, jag förstår det mycket väl, brustit ut i sång - I will survive av Glora Gaynor - ett antal gånger. Så till idag planerade jag in en övning med sången, en enkel luckövning, som sen slutade med att glada elever glatt, högt och med mycket inlevelse, och till och med lite dans, sjöng med i sången, inte en utan två gånger. Man kan ju inte annat än njuta! Vilket fantastiskt jobb jag har!

Lektion 2: Inga konstigheter den här lektionen heller, vi jobbar vidare med oregelbundna verb och avslutade en text. Men att mötas av en mycket vackert ritad Union Jack på tavlan och sedan elever som kan sin läxa som rinnande vatten - det är inte pjåkigt inte! Glatt fortsatte de med mina "tråkiga" verbövningar sedan... Okej, jag hoppas att de inte var tråkiga, jag försöker göra grammatiken rolig och enligt min mening är det inte svårt att få den intressant, jag hoppas de håller med.

Så här fina vinster fick eleverna!


Visst hade det säkert varit roligt också utan vinster,
men det är klart det är roligt med det lilla extra...
Lektion 3-4: Det jag egentligen skulle skriva om (men kunde inte låta bli att nämna mina andra lektioner!) eftersom jag här fått in lite "handarbete". Med de lägre årskurserna har vi jobbat med siffror, och jag tänkte att ett kul sätt att öva siffror naturligtvis vore att spela bingo! Eleverna höll med, helt klart. Jag har därför spelat bingo med två av mina klasser idag - på engelska naturligtvis. Och ja, de kunde siffrorna bra - och de var glada och *mycket* ivriga. *M*Y*C*K*E*T ivriga.

Mitt bingo-spel hade jag gjort själv, därav "handarbete"! Bingo-brickor och kontrollbricka hade jag skrivit ut härifrån. Bingobollar hade jag inte, så jag fixade till "bingo-knappar" istället (man får tacka för de goda tips man får...). Mycket bättre så: personligare, lättare att transportera, och lättare för eleverna att själv försöka plocka upp rätt knapp från påsen (och säga siffran på engelska!) om de tycker jag väljer fel. Dessutom fick jag användning för udda knappar.

Jag tänkte som så, att bingo är roligare med vinster. Visst, det håller vi alla med om? Eleverna också. Från Karis bok & papper fick jag lite klisterbilder som de fick vid sin första bingo-rad, och från Ekenäs K-supermarket fick jag jätte fina dricka-flaskor som de fick som huvudvinst när bingo-brickan var full. Båda vinsterna var mycket uppskattade av eleverna, och själv hade jag, som sagt, en väldigt rolig dag med glada elever. Hittills verkar det m.a.o. som att två av tre delar av siandet i mitt horoskop (som jag nämnde i det här inlägget) slår in - hoppas det håller i sig. Jag inväntar fortfarande lottovinster, men jag får väl "be patient", som jag sa åt eleverna när de inte kunde sitta stilla i väntan på rätt knapp ur min påse...

Inga kommentarer: