söndag 4 januari 2015

Pasta och där med basta






Vid ett flertal tillfällen har jag sett hur de på tv gjort egen pasta, och jag har tänkt att "det där är väl inte så svårt, varför inte pröva på det själv?". Minns inte när det hände nu senast, men det var nu nyligen under jullovet iaf, när jag är ledig. Jag har tid att göra vad jag vill (nästan). Sagt och gjort, ni förstår vad som hände sen?

Jepp, vi har äntligen gjort vår egen pasta. Och nej, det var inte alls svårt, inte utan pastamaskin heller (även om vi nog kunde kavlat lite tunnare än, trots allt...). Vi bara följde det här receptet då vi gjorde vår egen ravioli: vi följde receptet för pastan, fyllningen improviserade vi trots att det blev köttfyllning ändå. Till detta blev det marinara-sås, som ni sett tidigare på bloggen här. Receptet till marinarasåsen är väl det här tror jag, men vi brukar kompromissa och använder varken färska tomater eller krossade tomater, utan hela körsbärstomater på burk.







När jag lagade havreflarnen tidigare, som också användes som dekor i desserten på vår nyårsmiddag, gjorde jag "skålar" av en del av flarnen - de flarnen gjorde jag för övrigt också lite större än de övriga. De skålarna kan med fördel fyllas med glass. Yum! Med lite chokladsås, eller lite av jordgubbs-"såsen" jag också hade till nyårsdesserten, blir det absolut delikat!

Inga kommentarer: